Det vackra linnet

lördag 22 juli 2017


Ett av mina favoritmaterial att klä mig i, speciellt på sommaren, är linne. Linne får mig att tänka på natur, historia, hantverk, allt sånt jag gillar. 

Carl von Linné gav linet det latinska namnet Linum usitatissimum vilket betyder "det allra mest användbara" eller "det högst nyttiga linet”. Lin var en gång i tiden en av våra viktigaste grödor, linnekläder och hemtextil i linne fanns i varenda hem. Men redan på 1800-talet började det konkurreras ut av industriellt framställd bomullstyg. Att göra linnetyger är nämligen arbetskrävande, linet genomgår många förberedelser innan man kan spinna och väva det. När syntettygerna blev populära på 60-talet blev det dödsstöten för linnet och lin slutade i princip att odlas i några större mängder i Sverige. Nu odlas lin främst i Kina, Baltikum och Ryssland. 

Jag hoppas på en renässans för lin (både odling och klädtillverkning) i Sverige, av många skäl: 

Lin är en miljövänlig gröda. Det är motståndskraftigt, det råkar t ex inte ut för lika många sjukdomar som bomull och kan därför odlas med färre bekämpningsmedel (till skillnad från både bomull och syntettyger). Nästa alla delar av linet kan användas och har därför inga avfallsprodukter.  

Linblomman är underbart söt och vårt landskap skulle bara bli vackrare av blå linfält.  

Linne är ett starkt tyg, ett av få tyger som är starkare vått än torrt. Däremot har det ingen elasticitet, så om man viker det på samma ställe för många gånger bryts fibern. Låt dina linnekläder hänga!

Linne andas och kan absorbera en stor mängd vätska utan att kännas blött (i motsats till exempelvis bomull och viskos). Det torkar snabbt när man tvättat det.

Linnekläder är vackra. Linne är tidlöst. Det är rustikt men ändå polerat. Linne ser aldrig billigt ut, som dålig bomull och grälla syntetplagg gör. Linne blir inte nopprigt, däremot kan tyget ha små oregelbundenheter, vilket ger det liv och struktur. Och ja, jag är en av dem som tycker att linnets tendens att skrynkla hör till dess charm. Jag stryker aldrig mina linnekläder.

I min lilla garderob hittar man fyra linneklänningar, en jumpsuit i linne, två linneskjortor och en linnekavaj. Mer lär det bli. I nästa inlägg berättar jag om var jag föredrar att köpa mina linnekläder.


Tycker du om linne?


Post Comment
Skicka en kommentar