Jag måste ha en prickig sjal

söndag 2 april 2017

Häromdagen kom min kollega till jobbet med en svart och vitrandig tröja matchad med en stor prickig sjal. Sjalen hade svart botten och små vita prickar och såg så chic ut på min kollega att jag på vår fikarast avbröt henne mitt i en historia genom att utbrista ”Jag måste också ha en prickig sjal!”. Jag har aldrig använt så mycket prickiga kläder eller accessoarer, men nu vill jag ändra på det. Det var som om en enda sjal fick mig att få upp ögonen för pricken. 

Prickiga kläder och accessoarer började tillverkas i större skala först på 1800-talet, i och med intåget av mekaniska vävstolar som kunde väva perfekta runda prickar (ränder och rutor kunde man lätt väva på vanliga vävstolar). Pricken blev ett omtyckt mönster och har väl i princip varit det sedan dess. 

Pricken, med sin mjuka runda form, har charm och personlighet. Den kan vara barnslig och komisk men den kan också vara klassisk och diskret. Här nedanför har jag satt ihop en liten tidslinje med prickigt från 1920-1990. Bilderna har jag hitta på Pinterest. 

Om du befinner dig i Malmö så kan du besöka utställningen  "Randigt, rutigt, prickigt" på Malmö Muséer hela 2017. 

Vad tycker du om prickar? Använder du prickiga kläder?


















4 kommentarer on "Jag måste ha en prickig sjal"
  1. Jag älskar prickigt! Har alltid gjort det. Det är något så glatt och lättsinnigt och lite flirtigt över prickigt, tycker jag. Och finns det något snyggare, mera klassiskt, än marinblått med vita prickar? Jag faller med jämna mellanrum för marinblå klänningar med vita prickar trots att jag egentligen inte klär i blått.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Flitigt är verkligen rätta ordet! Tack för din kommentar!

      Radera
  2. Jag har så många prickiga klänningar att det börjar kännas fånigt - men jag älskar det. Och då är det inte fånigt. Bestämmer jag. Och strunt samma om jag har två (eller tre... ehm, fem) svarta klänningar med vita prickar, det skiljer nån mm i diameter hit och det är nån annorlunda drapering dit, så. Ja. jag behöver dem alla (en av dem är på idag, matchar med vinröd långkofta och vinråda leggings, pärlorna fick dock stanna hemma, oklart varför).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Underbart! Det är ju nästan som en... uniform ;-)
      Jag blev jätteförvånad när jag blev kär i min kollegas sjal och insåg att jag inte har ett enda prickigt plagg i min garderob. Hur är det möjligt? Jag älskar ju prickigt! Detta måste ju rådas bot på.

      Radera