Stilhistoria: min nostalgi och en scarf från 1980

lördag 4 mars 2017





Jag köpte den här souvenirscarfen från de olympiska spelen i Moskva 1980 på Etsy för nån vecka sedan och i fredags fick jag den äntligen. Den har legat på min Etsy-önskelista i en evighet och så plötsligt slog jag till. Jag har ingen aning om varför jag köpte den, eller varför jag så gärna vill ha den. 

1980 är jag sju år gammal, fyller åtta i augusti. Jag minns inte det året. Jag är överhuvudtaget ganska dålig på att minnas. Och jag minns verkligen inte OS i Moskva. Men jag önskar så att jag kunde resa tillbaka och vara en fluga på rätt många väggar det året. Jag är säker på att det finns ett ord för det, en längtan, en nostalgi efter något man aldrig själv upplevt. 

För 1980 var ett spännande år! Titta bara här: 

I Sverige folkomröstar vi om kärnkraft, vår regering beslutar att satsa på ett nytt militärflygplan vid namn JAS, föräldraförsäkringen ökas från 9 till 12 månader, vi återinför sommartid (som inte funnits sedan 1916), den första svenska jämställdhetsombudsmannen utses, filmen Sällskapsresan har premiär och den första dragningen i det nya svenska spelet Lotto äger rum.

Internationellt är det också bra drag, det kalla kriget rasar med ohejdad kraft, Polske elektrikern Lech Walesa blir ledare för fackföreningsrörelsen Solidaritet, kriget mellan Iran och Irak bryter ut, Ronald Reagan blir president i USA, John Lennon mördas i New York, en norsk oljeplattform välter och 123 personer drunknar, Vigdis Finnbogadottir blir Islands och världens första demokratiskt valda kvinnliga president, och Alfred Hitchcock, Ian Curtis och Tito dör.

1980 går Olympiska sommarspelen av stapeln i Moskva. 65 nationer bojkottar spelen på USAs initiativ, på grund av Sovjetunionens invasion av Afghanistan 1979, dock ej Sverige. Jag bryr mig verkligen inte om sport, förutom gymnastik som jag tränat och tävlat i själv. Jag hade inte velat vara där och titta. Dessutom blev min favoritgymnast från den tiden, Elena Mukhina, en tippad vinnare i Sovjetunionens damlag, förlamad vid en träningsolycka bara två veckor innan OS. Trots det dominerade Sovjetunionen damernas tävlingar i artistisk gymnastik tätt följd av Rumänien (med Nadia Comăneci) och Västtyskland. 

Scarfen är triangelformad, blå och vit, fläckig, med sömmar som börjat släppa och med ett ganska synligt hål i ena kanten. Jag trodde att det var polyester men när jag tvättade den kom den ut ur tvättmaskinen som en lite hård, våt boll, ungefär som viskos brukar göra. Kanske det är nån märklig blandning. Svår att stryka var den också. 

Jag får väl bära scarfen som en sorts nick till mitt intresse för historia, min nostalgi, och min kärlek till vintage- och second hand-kläder. Eller som en hyllning till Elena. Eller bara för att den trots sina många brister är ganska fin. 


Post Comment
Skicka en kommentar