The holy grail: skjortklänningen

söndag 26 februari 2017

Jag är lite besatt just nu: jag är kär i skjortklänningen. Min holy grail är Giovanna Battaglia Engelberts mörkrosa Gucci, en klassisk, enkel sak med en lätt 70-talskänsla. 






Jag har letat efter skjortklänningens historia men inte hittat någon definitiv. En teori är att skjortklänningen blev populär på 30 och 40-talet när över- och medelklassen inte längre hade råd att hålla sig med tjänstefolk som kunde knäppa en massa vackra knappar i ryggen på kläder. 
40-talsskjortklänningarna hade oftast a-linjeformade kjolar och markerade kragar och manschetter, lite uniformssinspirerade och mycket praktiska.



Efter andra världskriget kom Dior med sin New Look kollektion med getingmidjor och rejäl vidd i kjolen, ett mode som höll hela 50-talet och en bit in på 60-talet. Naturligtvis hittar vi skjortklänningar i den modellen också, oftast med knäppning enbart ned till midjan, i alla möjliga underbara färger och mönster. 




70-talet såg tillbaka både på 30- och 40-talet och skjortklänning återgick till a-linjeformen. 80-talet inspirerades av 50-talet och vidden i kjolen var tillbaka. 

2017 ser skjortklänningen ofta ut som en förlängd herrskjorta med rundad nederkant som landar någonstans ovanför knät, och smalt tygskärp som knyts i midjan. 

Så, vi vet hur min favoritvariant ser ut, men vad tycker du om skjortklänningen? Vilken är din favorit?

Bilderna har jag hittat på Pinterest. 
Post Comment
Skicka en kommentar